Γιατί διεκδικούμε την αυτοδυναμία

Από τη συνέντευξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα Παραπολιτικά:

  • Το 2019 οι πολίτες έδωσαν την αυτοδυναμία στη Ν.Δ., η οποία εξέφραζε ένα ευρύτερο μέτωπο, μεταρρυθμιστικών, ευρωπαϊκών, πραγματικά προοδευτικών δυνάμεων, που ξεπερνούσε τα παραδοσιακά όριά της. Στα 4 χρόνια που κυβερνάμε, οι προσδοκίες μετουσιώθηκαν σε πολιτικέςΔιεκδικούμε την αυτοδυναμία, για να συνεχίσουμε να πορευόμαστε στον ίδιο δρόμο. Ιδιαίτερα σήμερα, σε ένα αβέβαιο διεθνές περιβάλλον και με έναν απρόβλεπτο γείτονα, η Ελλάδα χρειάζεται σταθερό τιμόνι, με σαφή πορεία. Μια κυβέρνηση που θα μπορεί να αποφασίζει γρήγορα και να δρα συντονισμένα.
  • Η θέση μου, λοιπόν, είναι καθαρή και ειλικρινής. Γι’ αυτό και θεωρώ ότι η κάλπη της 21ης Μαΐου θα καθορίσει τα πάντα. Θα είναι αυτή η οποία θα ορίσει ποιος θα κυβερνήσει. Και, όσο πιο ισχυρό είναι το μήνυμά της, τόσο πιο κοντά θα μας φέρει στη σιγουριά και την πρόοδο.
  • Έχω εξηγήσει, άλλωστε, τις παγίδες ακυβερνησίας και περιπετειών που κρύβει η απλή αναλογική. Παγίδες που θα ακυρωθούν με ένα ξεκάθαρο αποτέλεσμα νίκης την 21η Μαΐου. Από εκεί και πέρα, οι κινήσεις μου θα συμβαδίσουν με τις προβλέψεις του Συντάγματος.
  • Από την άλλη πλευρά, ποιες είναι οι άλλες προτάσεις διακυβέρνησης; Ο κ. Τσίπρας μιλάει για «προοδευτική κυβέρνηση» με το ΜέΡΑ25 και τον κ. Ανδρουλάκη. Εκείνος, όμως, δεν θέλει για πρωθυπουργό τον κ. Τσίπρα, ούτε για εταίρο τον κ. Βαρουφάκη, που θέλει να γυρίσει στο 2015 και να «ανατινάξει τις τράπεζες». Ενώ το ΚΚΕ, που είναι και εναντίον της Ε.Ε., αρνείται κάθε συμμετοχή σε κυβέρνηση. Ο κ. Ανδρουλάκης, πάλι, ζητά από τους πολίτες να ψηφίσουν και μετά εκείνος να διαλέξει πρωθυπουργό. Ο οποίος, ωστόσο, δεν θα είναι, λέει, ο αρχηγός του πρώτου κόμματος, αλλά κάποιος που μας τον κρατάει κρυφό. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά.
  • Σε εποχές αβεβαιότητας, η χώρα χρειάζεται κάποιον που θα κρατάει σταθερά το τιμόνι. Ούτε «ραντεβού στα τυφλά» ούτε μια κυβέρνηση από «γάμο συμφέροντος». Και δεν πιστεύω λέξη από αυτά που λέει ο κ. Τσίπρας, ότι δεν θα επιχειρήσει να φτιάξει «κυβέρνηση των ηττημένων». Αν του βγαίνουν οι αριθμοί και βρεθούν πρόθυμοι, μην έχετε καμία αμφιβολία ότι θα το επιχειρήσει. Κι αυτό πρέπει να το συνυπολογίζουν οι πολίτες στις επιλογές τους.

 

Τι φέρνει η επόμενη τετραετία στην ψηφιακή διακυβέρνηση

Εξαρχής ο σχεδιασμός μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό είχε ορίζοντα δύο τετραετιών. Φιλοδοξία μας ήταν και είναι η ψηφιακή πρόοδος να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό που θα συμβάλει ώστε η Ελλάδα να αλλάξει οριστικά σελίδα. Κινούμαστε, λοιπόν, σε τρεις άξονες:

  • την ψηφιοποίηση του συνόλου σχεδόν των υπηρεσιών του Δημοσίου,
  • τη διαρκή αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων και
  • τον επανασχεδιασμό του κράτους με επίκεντρο τον πολίτη.

Έτσι, εφόσον οι πολίτες ανανεώσουν την εμπιστοσύνη τους προς τη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η ψηφιακή ατζέντα της επόμενης τετραετίας προβλέπει:

  • Την ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών του Δημοσίου στο gov.gr.
  • Την  απλούστευση διαδικασιών που χαρακτηρίζονται από έντονη γραφειοκρατία όπως η μεταβίβαση ακινήτων, με εφαρμογές όπως ο ψηφιακός φάκελος ακινήτων.
  • Καλύτερες υπηρεσίες υγείας, με περισσότερες προληπτικές εξετάσεις στα πρότυπα του προγράμματος «Φώφη Γεννηματά».
  • Την ολοκλήρωση των μεγάλων ψηφιακών έργων που έχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης και τα περισσότερα βρίσκονται ήδη σε στάδιο υλοποίησης.

 

Τι αλλάζει στο εκλογικό σύστημα για τα συμβούλια των δημοτικών κοινοτήτων

Αλλαγές στον τρόπο εκλογής προέδρων και συμβουλίων στις δημοτικές κοινότητες θεσπίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που ψηφίστηκε τη Μεγάλη Τρίτη και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ως ν. 5043/2023.

  • Ειδικότερα, με το άρθρο 18 προβλέπεται ότι από τις επόμενες δημοτικές εκλογές τριμελές συμβούλιο θα έχουν οι δημοτικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από 201 κατοίκους και άνω. Σήμερα αυτό ισχύει για τις κοινότητες με πάνω από 300 κατοίκους. Οι δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από 201 έως 300 κατοίκους, που επηρεάζονται από τη ρύθμιση, είναι συνολικά 723.
    • Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, οι δημοτικές κοινότητες µε πληθυσμό έως 200 κατοίκους διοικούνται από τον πρόεδρο της δημοτικής κοινότητας, ενώ µε πληθυσμό άνω των 201 κατοίκων διοικούνται από τον πρόεδρο του συμβουλίου και το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.
    • Το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας αποτελείται από: α) τρία µέλη, σε δημοτικές κοινότητες µε πληθυσμό από 201 έως 2.000 κατοίκους, β) πέντε µέλη, σε δημοτικές κοινότητες µε πληθυσμό από 2.001 έως 10.000 κατοίκους, γ) 11 µέλη, σε δημοτικές κοινότητες µε πληθυσμό από 10.001 έως 50.000 κατοίκους και δ) 15 µέλη, σε δημοτικές κοινότητες µε πληθυσμό από 50.001 κατοίκους και άνω.
    • Σημειώνεται ότι δεν εκλέγονται συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων στους δήμους της Περιφέρειας Αττικής, µε εξαίρεση τους δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Νήσων, Ανατολικής και Δυτικής Αττικής.
    • Πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης υποψήφιος του συνδυασμού που συγκέντρωσε κατά τον α΄ γύρο στη δημοτική κοινότητα την απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία του συνόλου των έγκυρων ψηφοδελτίων. Οι λοιποί υποψήφιοι, του ίδιου συνδυασμού, κατά τη σειρά των σταυρών που έλαβαν, λογίζονται ως αναπληρωματικοί.
  • Με το άρθρο 37 πρόεδρος δημοτικής κοινότητας με πληθυσμό έως 300 κατοίκους και τα συμβούλια των δημοτικών κοινοτήτων με πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους θα εκλέγονται σύμφωνα με τα εκλογικά αποτελέσματα της συγκεκριμένης δημοτικής κοινότητας, ανεξάρτητα αν είναι μέρος του συνδυασμού του επιτυχόντος δημάρχου ή όχι. Οι έδρες των συμβούλων κατανέμονται αναλογικά στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές στη συγκεκριμένη δημοτική κοινότητα και σύμφωνα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν σε αυτήν. Πρόεδρος του τριμελούς συμβουλίου είναι ο σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού στη δημοτική κοινότητα που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης.
  • Στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από 2.001 κατοίκους και άνω, στις οποίες συγκροτούνται (ανάλογα με τον μόνιμο πληθυσμό κάθε δημοτικής κοινότητας) πενταμελή, ενδεκαμελή και δεκαπενταμελή συμβούλια, πρόεδρος ορίζεται ο πρώτος σε σταυρούς σύμβουλος του συνδυασμού του δημάρχου, καθώς σύμφωνα με την νομοθεσία ο συνδυασμός του δημάρχου λαμβάνει τα 3/5 του συμβουλίου αυτών των δημοτικών κοινοτήτων.
  • Ειδική ρύθμιση για την εκλογή προέδρου συμβουλίου κοινότητας άνω των 300 κατοίκων με ισχύ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 που λήγει η δημοτική περίοδος που διανύουμε περιέχεται στο άρθρο 10.
    • Η διάταξη συνιστά συμμόρφωση με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις σχετικά με τον τρόπο ανάδειξης του προέδρου των δημοτικών κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων με ορισμό του συμβούλου του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού. 
    • Με τη νέα διάταξη επανέρχονται σε ισχύ οι ρυθμίσεις που προβλέπουν την εκλογή του προέδρου της δημοτικής κοινότητας από το σύνολο των μελών του συμβουλίου μεταξύ των δύο πρώτων συμβούλων των δύο πρώτων κατά σειρά εκλογής συνδυασμών.
    • Αυτό σημαίνει ότι σε όσες κοινότητες άνω των 300 κατοίκων ο πρόεδρος δεν εκλέχτηκε σε συνδυασμό που συγκέντρωσε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, θα πρέπει να γίνει ειδική συνεδρίαση του συμβουλίου κοινότητας για να εκλεγεί εκ νέου ο πρόεδρός του.

 

Αλλαγές του Ποινικού Κώδικα από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προς όφελος εγκληματιών και διορθώσεις από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας

Ενώ τον Μάιο του 2019, μετά την ήττα του στις Ευρωεκλογές ο Αλ. Τσίπρας δήλωνε ότι αμέσως μετά τον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, θα  προχωρούσε στην προκήρυξη εθνικών εκλογών, ανέβαλε την απόφασή του για μια εβδομάδα. Και στην εβδομάδα αυτή το μόνο που έκανε ήταν ψήφιση νέου Ποινικού Κώδικα. Ενός Κώδικα που μείωνε τις ποινές για σειρά αδικημάτων ιδιαίτερης ηθικής απαξίας και επικινδυνότητας. Στις περισσότερες περιπτώσεις έγιναν από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ουσιαστικές αλλαγές με αυστηροποίηση των ποινών.  Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Για το βιασμό ανηλίκου και τη μαστροπεία

  • Σύμφωνα με  τον Ποινικό κώδικα - Νόμο  ΣΥΡΙΖΑ (Ν.4619/2019 με ισχύ από 1/7/2019) βιαστής ανηλίκου  απειλείτο με  μέγιστη προβλεπόμενη ποινή κάθειρξης των 15 ετών  και θεμελίωνε  δικαίωμα υφ όρον απόλυσης στα 6 έτη πραγματικής έκτισης και δικαίωμα λήψης τακτικής άδειας στα 4,5 έτη με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προστασία της ανηλικότητας και της κοινωνίας από τη γενετήσια διαστροφή των δραστών.
    • Βιαστής ανηλίκου μετά τις τροποποιήσεις που έγιναν  από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας των (Ν.4637/2019 και 4855/2021)  τιμωρείται  πλέον μόνο με ποινή ισόβιας κάθειρξης, θεμελιώνει δικαίωμα αποφυλάκισης,το οποίο εναπόκειται στην κρίση του δικαστικού συμβουλίου, στα 18 έτη πραγματικής έκτισης.
  • Σύμφωνα με  τον Ποινικό κώδικα - Νόμο ΣΥΡΙΖΑ  καταργήθηκε το έγκλημα μαστροπειας με ενήλικα θύματα με αποτέλεσμα τα κυκλώματα μαστροπείας να μπορούν να δρουν ανεξέλεγκτα και να εκμεταλλεύονται απροστάτευτες γυναίκες.
    • Με τη νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας στο Ν.4855/2021  το αξιόποινο της μαστροπείας με ενήλικα θύματα επανήλθε ως σοβαρό πλημμέλημα που επισύρει ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 18 μηνών και χρηματική ποινή.

Για τον εμπρησμό δασών

  • Σύμφωνα με Ποινικό κώδικα - Νόμο ΣΥΡΙΖΑ  ο εμπρησμός δάσους υποβαθμίστηκε από κακούργημα σε πλημμέλημα με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην πρόληψη και την καταστολή της περιβαλλοντικής και ανθρωπιστικής καταστροφής που αντιμετωπίζει κάθε καλοκαίρι η χώρα μας ένεκα δασικών εμπρησμών.  
    • Με το  Ν.4855/2021 της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, προβλέφθηκε ότι το αδίκημα  του  εμπρησμού σε δάση τιμωρείται πλέον  μόνο ως κακούργημα που επισύρει ποινή πρόσκαιρης κάθειρξης σε περίπτωση πρόκλησης κινδύνου και  αποκλειστικά ισόβιας  κάθειρξης σε περίπτωση πρόκλησης έστω και ενός θανάτου.

Για την κλοπή κατ’ εξακολούθηση και επικίνδυνους κακοποιούς.

  • Σύμφωνα με  τον Ποινικό κώδικα - Νόμο  ΣΥΡΙΖΑ  η κλοπή κατ' εξακολούθηση από συμμορία επαγγελματιών διαρρηκτών τιμωρείτο ως πλημμέλημα με απειλούμενη ποινή φυλάκισης και επακολούθως, χωρίς εξουσία των εισαγγελικών και δικαστικών Αρχών  παραγγελίας κυρίας ανάκρισης και προφυλάκισης των δραστών με αποτέλεσμα οι συμμορίες να  μην αποτρέπονται από τη συνέχιση της εγκληματικής τους δράσης και οι πολίτες να μένουν απροστάτευτοι.
    • Με την νομοθετική παρέμβαση του Ν.4637/2019 της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας τιμωρείται  πλέον μόνο  ως κακούργημα που επισύρει ποινή κάθειρξης μέχρι 10 ετών, το οποίο επακολούθως, παραπέμπεται στην κυρία ανάκριση με ενδεχόμενο προφυλάκισης των δραστών.
  • Σύμφωνα με τον Ποινικό κώδικα - Νόμο  ΣΥΡΙΖΑ το δικαστήριο σε περίπτωση επικίνδυνων κακοποιών που καταδικάζονται για σοβαρά πλημμελήματα δεν είχε εξουσία να απαγορεύσει την αναστολή της ποινής  φυλάκισης  και να διατάξει την άμεση εκτέλεση της  με τον εγκλεισμό τους σε σωφρονιστικό κατάστημα με αποτέλεσμα η επιβολή ποινής να είναι διακοσμητική και να χάνει τον αποτρεπτικό  για τον δράστη χαρακτήρα της.
    • Με τη νομοθετική παρέμβαση του Ν.4855/2021 της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας το δικαστήριο μπορεί να μη χορηγήσει αναστολή της ποινής ακόμα και όταν ο καταδικασθείς ασκήσει έφεση  και να διατάξει την άμεση φυλάκιση του ακόμα και για πλημμελήματα, όταν τον κρίνει επικίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια και εν δυνάμει υπότροπο.

Για την κατοχή εκρηκτικών μηχανισμών

  • Με το Ποινικό Κώδικα-Νόμο Σύριζα η κατοχή εντός δημόσιας συνάθροισης πλήθους ακόμα και μεγάλης ποσότητας εκρηκτικών μηχανισμών  (π.χ βόμβες μολότοφ) υποβαθμίστηκε σε πλημμέλημα με αποτέλεσμα να μην αποτρέπει τη διακινδύνευση δημόσιων και ιδιωτικών περιουσιών αλλά κυρίως ανθρώπινων ζωών από την ανεξέλεγκτη κατοχή και χρήση τους.
    • Με τη νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας στο Ν.4855/2021 η κατοχή  εκρηκτικών ή εμπρηστικών βομβών που είτε αφορά μεγάλη ποσότητα είτε λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο δημόσιας συνάθροισης τιμωρείται πλέον ως κακούργημα που επισύρει ποινή κάθειρξης έως 10 έτη.

Για παράνομες παρακολουθήσεις τηλεφωνικών συνδιαλέξεων

  • Σύμφωνα με  τον Ποινικό κώδικα - Νόμο  ΣΥΡΙΖΑ η παράνομη παγίδευση, παρακολούθηση, καταγραφή,  αποτύπωση σε υλικό φορέα, συνομιλίας που λαμβάνει χώρα μέσω δικτύου παροχής υπηρεσιών  τηλεφωνίας και επίσης η παράνομη χρήση της πληροφορίας ή του υλικού φορέα επί του οποίου αποτυπώθηκε η υποκλαπείσα επικοινωνία,  υποβαθμίστηκαν από σοβαρά  κακουργήματα που επέσυραν  ελάχιστη ποινή κάθειρξης 5 έτη σε ελαφρά πλημμελήματα με ελάχιστη ποινή φυλάκισης 10 ημέρες ή ακόμα και χρηματική ποινή μοναδική κύρωση με αποτέλεσμα να μην προστατεύεται μέσω της ποινικής κύρωσης επαρκώς το συνταγματικό δικαίωμα του απορρήτου των επικοινωνιών.
    • Με την νομοθετική παρέμβαση του Ν.5002/2022 της Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας  οι πράξεις πράξεις αυτές τιμωρούνται από 9/12/2022 πλέον μόνο  ως κακουργήματα με ποινή κάθειρξης από 5 μέχρι 10 έτη.
  • Με τον Ποινικό Κώδικα-Νόμο ΣΥΡΙΖΑ καταργήθηκε το αξιόποινο των πλημμελημάτων της παραγωγής, προμήθειας, πώλησης, κατοχής, διανομής, διακίνησης συσκευών παρακολούθησης που προβλεπόταν στο άρθρο 370Ε του προϊσχύσαντος, πράξεις που  έμεναν ατιμώρητες με αποτέλεσμα να διακινούνται ανεξέλεγκτα στο εμπόριο συσκευές υποκλοπής.
    • Με την νομοθετική παρέμβαση του Ν.5002/2022  οι ανωτέρω πράξεις τιμωρούνται από 9/12/2022 πλέον  ως σοβαρά πλημμελήματα που επισύρουν ποινή φυλάκισης  τουλάχιστον δύο ετών.